Kismama torna gyakorlatok és előnyei

Az utóbbi évtizedek tapasztalatai azt mutatják, hogy azok a kismamák, akik ésszerűen aktívak maradnak a terhességük alatt, sokkal könnyebben szülnek. Rövidebb ideig tart a vajúdási szakasz, kisebb esélye van a császármetszésnek, és a szülés után könnyebben épül fel az anyuka.
Kismama torna előnyei

Ezeken a kellemes dolgokon kívül, még egyéb problémák is csökkenthetőek a rendszeres testmozgással.
• Elkerülhető a visszerek kialakulása
• Kevesebb lesz a gyomorégés, valamint a vizesedés
• A terhelés miatt, ahogy a súly gyarapodik, a folyamatos edzésnek köszönhetően a medencei-, hasi-, és háti izomcsoportok rugalmasabbak maradnak, sőt a súly miatt erősödhetnek is.
• Folyamatos oxigénellátást biztosít, ezzel a magzatnak is igénye szerint biztosítható az oxigén ellátása.
• Az önbizalmat is erősíti, hiszen egészségesek maradunk ebben a szép állapotban.
• Könnyebb visszatérni a „normális” életritmusunkhoz szülés után.
• A folyamatos terhelés következtében a toleranciánk nő, ez könnyebbé teheti a vajúdást
• A mozgás mindig öröm, ennek minden pozitív hatása kihat ránk és lelki egyensúlyunkra.

A terhesség alatt nem csak a felszedett plusz kilók okoznak nehézséget, hanem az is, hogy ezek a kilók a megszokott tartástól eltérő egyensúlyi állapotot okoznak. Ennek következtében mozgásunk instabillá válik. Ha rendszeresen tréningezünk, és szoktatjuk a testünket a „más állapot” időszakos elfogadására, stabilan fogjuk a napi teendőinket elvégezni.

A túlsúly miatt a légzésünk is nehezebbé válhat, a terhes torna fontos része a megfelelő légzéstechnika elsajátítása. Így biztosítani tudjuk a megfelelő mennyiségű oxigént babánk számára is, és a szülésnél segít a koncentrációban.

A kismama torna során kiemelt szerepet kap a lazítás elsajátítása. Ha jól megtanuljuk, a szülőszobán az erőgyűjtésben lesz nagy szerepe, és a későbbiekben, minden felmerülő problémánál, hasznos segítőtárs lehet. Egy-egy lazító feladattal, rá tudsz hangolódni kisbabád aktuális lelki állapotára.

A kismama torna gyakorlatok szerepe:

• KERIGÉSJAVÍTÁS:
A várandósság idején több vért kell szervezetünknek keringtetni, ezért az erek megtágulnak. Így a visszavezető úton ezt nehezebb megtennie. A szívtől legmesszebb levő szerveknél – mint az alsó végtagok – okozza a legtöbb problémát. Ez okozza az ödémát, a visszér kialakulását. Ezeket a panaszokat, az ereket körülvevő izmok tréningezésével tudjuk elkerülni, valamint ha esti zuhanyozásnál a hideg-meleg váltott vízzel a tágulást és az összehúzódást gyakoroltatjuk az ereinkkel.

• GERINCMOBILIZÁLÓ:
A megváltozott testtartás és a gerincoszlop megváltozott görbületei miatt kialakuló hát és derék fájdalmakat, a derék, hát, kar és nyakizmok erősítésével tudjuk elkerülni.

Javaslat: A kényelmes alvásban, és a derékfájás megelőzésében segít a Pocifix terhességi párna.

• MELLIZOMTORNA:
A mell mirigyállomány és súlya is megváltozik a terhesség alatt. A súly ellen a megtámasztásban a jól megválasztott melltartó segíthet. Hogy a mellben a vérkeringés jó legyen, a melltorna segít. Ez a szoptatásra is előkészíti a mellet.

• HASIZOM ERŐSÍTÉS:
A várandósság ideje alatt nem javasolt, viszont a megfelelő erősségű hasizom alátámasztja a pocakot. Így javaslatom szerint ennek erősítését már a terhesség előtt tegyük meg, de csak szakember segítségével végezzük.

• CSÍPŐ ERŐSÍTÉS-LAZÍTÁS:
A csípő körüli izmok tornáztatása sokat segít a medence helyes megtartásában, ezért fontos, hogy a torna alatt a csípőizületet mozgató izmokat erősítsük, és tudjuk ellazítani is.

• MEDENCEFENÉK, GÁTIZOM ERŐSÍTÉS-LAZÍTÁS:
A medencefenék izomzat zárja le a hasüreget alulról. A támasztó feladatát nehezebb ellátnia a folyamatosan növekvő terhelés miatt, illetve a szülés miatt hormonális változások is lazítják. Ahogy a hasizmot, ezt az izomcsoportot is terhesség előtt célszerű megerősíteni. Szükség esetén naponta néhány gyakorlat azonban elvégezhető, de kizárólag azért, hogy ne nyúljon meg nagyon ez az izom.

• EGYENSÚLY ÉS KOORDINÁCIÓS STABILIZÁCIÓ:
Fontos feladatok a megváltozott súlypont kezelése miatt. Naponta többször is célszerű elvégezni a terhes tornán megtanult ide vonatkozó gyakorlatokat.

• RELAXÁCIÓ ELSAJÁTÍTÁSA:
Akaratlagos lazítási képesség. Ezekkel a zenékkel a későbbiekben a babát is meg tudod nyugtatni. A szülés alatt is a lazítás segít abban, hogy a következő szakaszhoz erőt gyűjtsünk, és ezzel gyorsabbá és zökkenőmentessé tegyük a vajúdás szakaszait.

Igazi jó eredményeket, akkor tudunk elérni, ha minél hamarabb, már a 10-12. héten, nekikezdünk a kismama tornának. A jó közérzetünkön kívül itt találkozhatunk olyan anyukákkal, akik velünk hasonló időben fognak szülni, így a későbbiekben is tudjuk egymást segíteni. Minden esetben kérdezd meg szakorvosod véleményét, a terhes tornákról pedig a védőnők tudnak tájékoztatást adni.